Wednesday, April 11, 2007

Lampu Antik

Dua hari lepas seorang pendengar radio IKIM.FM yang mendengar saya bersiaran dahulu menelefon saya. Rafi dari Pulau Pinang. Beliau bertanyakan soalan bagaimana mendapatkan buku Klik Untuk Kaya dan juga bagaimana menghadiri kursus Klik Kaya Di eBay.

Seperkara yang menarik perhatian saya beliau menyatakan beliau baru menerima sebuah lampu antik berusia 200 tahun. Rupa-rupanya beliau pengumpul barangan antik. Lampu yang dimaksudkan ialah sebuah lampu yang digunakan oleh pelombong yang menggunakan parafin sebagai bahanapi untuk menyalakannya.

Dalam hati saya berkata-kata, barang antik berusia 200 tahun boleh mencecah puluhan ribu ringgit di eBay! Itupun kalau pemiliknya tahu nilainya dan tahu di mana nak menjualnya. Kalau pandai boleh letak 'reserve price' dan ini memaksa pembeli meletakkan bidaan yang tinggi. Boleh capai ratusan ribu!

Saya memberikan maklumat bagaimana Rafi boleh mendapatkan penerangan lanjut tentang eBay. Universiti KongSiKong insyaAllah boleh membantu. Saya ingin sekali melihat lampu antik itu dan menunggu Rafi mendaftar kursus "Klik Kaya Di eBay".